"Muinoin luultiin Kipuvuoren olevan kaukana pohjoisessa Kemijoen rannalla..." Z. Topelius, Maamme kirja |
Kattila on Kivuttarella, Pata
Väinön tyttärellä, Jolla keittävi
kipuja, Keskellä kipumäkeä,
Kipuvaaran kukkulalla,
Kylä on keskellä mäkeä, Kota
keskellä kyleä, Lähe keskellä
kotoa, Kivi keskellä lähettä,
Siinä reikeä yheksän, Jotk´ on
väätty vääntiällä, Puhkaistu puraisimella.
Väinön tyttärellä, Jolla keittävi
kipuja, Keskellä kipumäkeä,
Kipuvaaran kukkulalla,
Kylä on keskellä mäkeä, Kota
keskellä kyleä, Lähe keskellä
kotoa, Kivi keskellä lähettä,
Siinä reikeä yheksän, Jotk´ on
väätty vääntiällä, Puhkaistu puraisimella.
Se on reikä keskimmäinen,
Yheksän sylen syvyinen,
Siihen kivut kiskotahan, Tuskat
tuimat tungetahan, Pahat
vammat vallatahan, Pakkopäivät
painetahan, Öin yrittämättömiksi,
Päivin pääsemättömiksi.
Yheksän sylen syvyinen,
Siihen kivut kiskotahan, Tuskat
tuimat tungetahan, Pahat
vammat vallatahan, Pakkopäivät
painetahan, Öin yrittämättömiksi,
Päivin pääsemättömiksi.
- Suomen kansan muinaisia loitsurunoja, Lönnrot 1880
Kalevala, Suomen kansalliseepos, on toiminut Suomalaisten kansallistunteen kohottajana ja inspiraationlähteenä yli 150 vuotta. Kalevalaa on tulkittu lukemattomin eri tavoin. Runojen henkilöitä ja tapahtumapaikkoja on etsitty, tutkittu ja arvailtu siitä asti kun Elias Lönnrot julkaisi teoksen.
Koskaan
aikaisemmin ei ole yhtäkään runoissa mainittua tapahtumapaikkaa kyetty
liittämään todelliseen paikkaan yhtä kiistattomin todistein kuin nyt. Paikan suuruus
tekee löydöstä entistä kiehtovamman. Kyseessä on Kalevalan ja muinaissuomen
merkittävin uhri- ja kulttipaikka, legendaarinen Kipumäki.
Käsitteenä ja paikkana Kipumäki on paljon Kalevalaa ja Lönnrotia vanhempi. Jo kauan
ennen Lönnrotin kokoamaa Kalevalaa, Mythologia Fennican vuonna 1789 julkaissut, kansantieteenkerääjä
Christfried Ganander pohti Kipumäen
salaisuutta.
Mythologia Fennica |
Gananderin tutkimuksiin perustuen Sakari Topelius kirjoittaa Maamme kirjan toisessa luvussa ”kansa”:
”Muinoin luultiin, että kaukana pohjoisessa
Kemijoen rannalla
oli Kipuvuori. Vuoren keskustalla kohosi
korkea kukkula; kukkulan
laella oli pieni kota, kodassa lähde,
lähteessä maksankarvainenkivi ja kivessä yhdeksää syltä syvä reikä. Tähän reikään manattiin
kivut. Kuoleman kolme tytärtä, Kivutar, Tuonetar ja Äkäätär ottivat
ne vastaan, keräelivät ne kipukintahat kädessä vaskikauhoihin,
puhdistivat, pohtivat ja seuloivat ne, ja sitten paistettiin ja keitettiin
kivut rautakattilassa, siksi kunnes ne viimein kaadettiin reikään.
Luultiin, etteivät kivut voineet vuoressa ketään viatonta vahingoittaa.”
Paras
lähestymistapa Kipumäen mysteerin purkamiseen on totta kai vanhojen runojen ja
vertauskuvien kääntäminen nykysuomeen. Aloitetaan merkittävimmästä runon
osasta, jossa kuvataan paikan kokoa sekä Maamme kirjan maininnasta Kipuvuoren
sijainnista:
Kemijoen rannalla on mäki, jonka keskellä kohoaa korkea kukkula. Kukkulan keskellä on yhdeksän kattilamaista reikää, joista keskimmäinen on yhdeksän sylen syvyinen. Syli on vanha pituus mitta joka vastaa nykymitassa noin 1,7 – 1,8 metriä. Yhdeksän syliä on siis nykymitassa (9 x 1,7 =) 15,3 metriä. Reiät ovat ”väätty vääntiällä”, vääntiö on murresana joka tarkoittaa poraa.
Yhteenvetona
- Kipumäki on korkea kukkula Kemijoen rannalla, kukkulan laella on
kattilamaisia reikiä, joista keskimmäinen on yli 15 metriä syvä poralla porattu
aukko. Kuulostaako epätodelliselta? eikö tällainen paikka tiedettäisi? Kyllähän
se tiedetään, itse asiassa paikka on suosittu turistinähtävyys.
"Vuoren keskustalla kohosi korkea kukkula." |
Suurin
Sukulanrakan hiidenkirnuista on kansan suussa saanut nimen ”Paholaisen
liemikirnu”, tämä valtava kirnu sijaitsee kallion eteläreunalla. Kirnu on 15,4
metriä syvä. Paholaisen liemikirnu on kolmesta suurimmasta hiidenkirnusta
keskimmäinen - ”se on reikä keskimmäinen, yheksän sylen syvyinen!” - kuten vanhakansa asian ilmaisi.
15,4 metriä syvä Paholaisen liemikirnu on kolmesta suurimmasta hiidenkirnusta keskimmäinen ”se on reikä keskimmäinen, yheksän sylen syvyinen!” |
Kirnualueen kartta |
Niin,
voisiko se olla sattumaa? Kolmesta suuresta reiästä juuri keskimmäinen on tasan
9 sylin syvyinen. Maastokartasta huomaa hiidenkirnujen sijainnin,
Sukulankankaan läpikulkeva tie nousee loivaa mäkeä, tien päässä pystysuorat kallion
jyrkänteen, kuin hattuna mäen laella - ”Vuoren keskustassa kohosi korkea
kukkula…” Kemijoen rantaan on 1,5 kilometriä, sekin pääosin alavaa suota.
Taustalla kimmeltää Lapin ikiaikainen valtaväylä - Kemijoki |
Kemijoen rannasta on Kipuvuorelle noin 1,5 kilometriä - ”Muinoin luultiin, että kaukana pohjoisessa Kemijoen rannalla oli Kipuvuori.” |
Hiidenkirnut
sijaitsevat korkean kukkulan huipulla. Kukkulan laelta on suora näköyhteys
horisontissa kimaltelevalle Kemijoelle! S. Topeliusta lainatakseni: ”Muinoin
luultiin, että kaukana pohjoisessa Kemijoen rannalla oli Kipuvuori.” Myös Lönnrotin tiedetään kulkeneen Kemijokea 1840-luvulla tapahtuneilla aineistonkeruumatkoilla, Rovaniemeltä on koottu talteen myös Kalevalaan päätynyttä runoutta.
” Jotk´ on väätty vääntiällä, Puhkaistu puraisimella…” Miten tätä näkyä runossa selittäisi paremmin kuin kuvaili sen poralla poratuksi? |
Edellä tuli
esitettyä, että Kemijoen rannalla tosiaan on korkea kukkula josta löytyy 9
sylttä syvä reikä - entä tämä runon osa? Sukulanrakan hiidenkirnuissa näkyy erittäin
selkeästi hiidenkirnuille tyypilliset ”rihlat”, kirnun seinämiä kiertävät korkkiruuvimaiset
uurteet, kierteet, jotka saavat kirnun näyttämään isolta poranreiältä. Miten tätä
ilmiötä runossa selittäisi paremmin kuin kuvaili sen poralla poratuksi?
"Kukkulan laella oli pieni kota…” |
”Vuoren
keskustalla kohosi korkea kukkula; kukkulan laella oli pieni kota…” Mikä sitten
on tämä runossa
esiintyvä myyttinen kota?
Kodan muoto on aina ollut pohjoisessa pyhä ja arvossa pidetty, useat pohjoisen seitakivetkin ovat kolmiomaisia ja muistuttavat kotaa. Olisiko runon kota siis kartiomainen pyhäkivi? Kuin tilauksesta suurimman hiidenkirnun takana kohoava kallionlaki on silmäänpistävän kolmiomainen, toisin sanoen kotamainen - kukkulan laen pieni kota.
"Kivut suuret survotahan, Kiven kirjavan sisähän..." |
”Kivi mäen keskellä, Kivi kirjava mäellä” |
Teksteissä puhutaan vielä kirjavista kivistä. Sukulanrakan kalliota silmäillessä ymmärtää heti mitä tällä vertauskuvalla ajetaan takaa, se ei suinkaan tarkoita erivärisiä kiviä, vaan kallioiden rosoista ja hyvin elävää pintaa. Kukkulan kalliot ovat aivan täynnä kallion rapautumisen aiheuttamia pieniä reikiä, rakoja ja koloja.
"Kiputyttö, Tuonen neiti, joka istut kipukivellä, joen kolmen juoksevassa, veen kolmen jaka'imessa , jauhaen kipukiveä, Kipuvuorta väännätellen!" |
Hiidenkirnujen
sijainti sopii jälleen runon kuvaukseen paremmin kuin hyvin. Rovaniemi on
paikka jossa
kohtaavat Lapin suuret pääväylät, muinaiset kulkureitit. Kemijoki tulee
etelästä ja jatkuu kohti valtavaa
Kemijärveä, Ounasjoki jatkaa kohti Läntisempää lappia. Ihmisiä Rovaniemen
alueella on elänyt todistetusti yli 8000 vuoden ajan. Risteyspaikka on ollut
aikanaan niin merkittävä alueella liikkujille että on itsestään selvä miksi se on
otettu esille myös kipumäkeä kuvaavissa runoissa.
Edellä
esitetty ei ole arvailu, se ei ole mystiikkaa, siinä ei ole mitään keksittyä
eikä mitään lisättyä. Edellä esitetyissä
asioissa on vain purettu Kipumäkeä käsittelevät runot nykysuomeksi ja liitetty
ne olemassa olevaan paikkaan,
jota ne kuvastavat aukottomasti.
On siis kiistatta osoitettu, että
Muinaissuomalaisten merkittävin uhripaikka,
Kipumäki on vihdoin paikallistettu ja se sijaitsee Rovaniemen kaupungin
eteläpuolella Rautiosaaren
kylässä olevan Sukulanrakan kallion rinteellä.
Naantalissa 16.11.2015 Tuomo Kesäläinen
.
..mutta lähimailla ei ole ensimmäistäkään löydettyä pronssi/rautakautista kalmistoa tai röykkiötä. Kivikautisia senkin edestä. Palautuuko Kipumäen myytti kivikaudelle asti vai onko sinne matkattu kauempaakin?
VastaaPoistaVarmasti matkattu myös kauempaa, suurseidoille tiedetään palvojien matkanneen useiden satojen kilometrien - hyvin haastavienkin - taipaleiden takaa.
VastaaPoista